Із яких етапів складається сучасний освітній процес? Учні знайомляться з новим матеріалом, повторюють вивчене, проходять тестування або пишуть контрольну, отримують відмітку і нові знання «попадають» у довготривалу або короткочасну пам'ять, залежно від мотивації учня та рівня інтересу до конкретної навчальної дисципліни.
STEAM-навчання: від практики до теорії
Зберегти і розвинути теоретичні знання допомагають позакласні заняття та гуртки за напрямами, на яких знання нарешті набувають прикладного характеру. Так у школах було донедавна. Єдиними помічниками педагога щодо математики і фізики були крейда і дошка, але в уроках праці (з недавнього часу – технології) хлопчикам доводилося столярничати, а дівчаткам – шити і готовить. навчання, і вимоги до знань учнів. У школах з'явилися практико-орієнтовані рішення, які пробуджують у дітях природний потяг до досліджень та відкриттів.
Педагоги все частіше вдаються до практики STEAM-освіти, в основі якого лежить міждисциплінарність та інтеграція п'яти наукових областей в єдину систему навчання для вирішення конкретних завдань, взятих з реального життя.
Спробуємо розібратися, чи є STEAM одним із модних трендів у світовій освіті чи така форма навчання сьогодні необхідна, затребувана та продиктована самим життям?
У чому сила STEAM
Абревіатура STEAM (science – наука, technology – технологія, engineering – інжиніринг, arts and math – мистецтво та математика) має на увазі як отримання знань з даних наук, так і здатність застосовувати їх на практиці. Завдяки STEM-підходу діти можуть розвиватися відразу в кількох предметних галузях – інформатиці, фізиці, технології, інженерії та математиці, розуміючи, що у досліджуваної, часом нудної теорії є і прикладний характер. Наприклад, освітні рішення LEGO Education – частини всесвітньо відомої групи компаній LEGO – націлені якраз на розвиток STEM-компетенцій та навичок: науково-дослідних, інженерно-технічних, математичних та проектних.
За даними LEGO Foundation, 80% майбутніх спеціальностей до 2020 року вимагатимуть наявності у співробітників розвинених STEM-компетенцій. І станеться це тому, що 65% нинішніх учнів початкових класів мають працювати за спеціальностями, які не існують на даний момент. За даними LEGO Foundation, їм доведеться працювати в абсолютно нових наукових сферах та набувати професій, які тільки з'являться через 10–15 років. І школа не може залишитися осторонь тенденцій, які диктує розвиток нових технологій. STEAM-підхід до навчання впевнено увійшов до міжнародних освітніх програм, а в останні роки став все частіше застосовуватися і в російських школах.
Ось що говорить про STEAM-навчання Максим Васильєв, президент Міжнародної асоціації спортивної та освітньої робототехніки (МАСОР), голова національної ради Всесвітньої робототехнічної олімпіади (WRO), головний тренер з олімпіадної робототехніки:
В основі STEAM-навчання лежить системно-діяльнісний підхід, самостійна дослідницька робота учнів, яка прописана у ФГОС. STEAM-освіта сьогодні активно застосовується в російських школах, але найчастіше педагогам звичніше використовувати інші терміни, наприклад, проектна діяльність. Створення проекту відповідно до ФГОС передбачає мультипредметність та міжпредметність. При STEAM-навчання діти застосовують знання з різних галузей: математики та інших точних наук, інженерії, дизайну, використовують цифрові пристрої та технології. Таким чином учні засвоюють загальне розуміння процесу створення та роботи над проектом. STEAM – це універсальний практикоорієнтований підхід, який дозволяє учням справлятися із завданнями будь-якої складності. У цьому діти отримують практичну реалізацію своїх знань. Вирішуючи будь-яке виробниче чи побутове завдання, людина змушена акумулювати знання з багатьох областей. Такий підхід корисний та потрібен у сучасній школі. Поступово освіта у межах окремих предметів втрачає актуальність, і це випадково. Навчання лише у формі передачі інформації втратило сенс, оскільки сьогодні будь-який школяр може зайти в інтернет і знайти необхідні або відсутні відомості про предмет дослідження.А вміти цією інформацією скористатися, застосувати її на практиці – це вміння має вироблятися вже в школі.
|